دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها

بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها

فصل اول
مقدمه پژوهش
مقدمه ۹

بیان مساله ۱۲

اهمیت و ضرورت پژوهش ۱۵

اهداف پژوهش ۱۷

پرسش پژوهش ۱۹

فرضیه پژوهش ۱۹

متغیر­های پژوهش ۱۹

تعریف اصطلاحات و مفاهیم پژوهش ۲۰
فصل دوم

پیشینه پژوهش

شاخص­های سلامتی و سلامت روانی ۲۲

دچار شدن به استرس در زندگی ۲۴

استرس چیست؟ ۲۴

شناسایی عوامل استرس­زا ۲۶

انطباق اجتماعی ۲۸

جنبه­های روانی – اجتماعی استرس ۲۹

منابع استرس ۳۱

تشخیص نشانه­های اولیه استرس ۳۶

اختلالات اضطرابی ۳۷

ماهیت اختلال­های اضطرابی ۳۸

تاثیر استرس بر سلامت ۴۸

استرس، رفتار و بیماری ۵۰

اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از آسیب ۵۴

عوامل روانی اجتماعی تعدیل کننده استرس ۵۶

کنترل فردی و سلامت ۶۰

شخصیت مقاوم ۶۳

مقاوم بودن و سلامت ۶۴

چگونه می­توان استرس را کاهش داد؟ ۶۵

استرس می­تواند مفید باشد؟ ۶۸
فصل سوم

روش پژوهش

مقدمه ۷۲

جامعه آماری ۷۲

روش نمونه گیری ۷۲

نمونه پژوهش ۷۳

ابزار پژوهش ۷۳

روش اجرا ۷۷

روش آماری ۷۷

تحلیل داده­ها ۷۷
فصل چهارم

یافته­های پژوهش

مقدمه ۸۰

الف) توصیف داده­ها ۸۰

توصیف حجم نمونه از لحاظ میزان استرس­های روزانه ۸۵

ب) استنباط داده­ها ۸۸
فصل پنجم

نتایج پژوهش

خلاصه پژوهش ۹۱

محدودیت­های پژوهش ۹۲

پیشنهادهای پژوهش ۹۲

مقدمه
با توجه به شیوه زندگی افراد در این روزگار، ضرورت تأمل و تحقیق در باب ظرائف سالم بودن و مهم­تر از آن سالم زیستن بویژه در کشورهای در حال توسعه و فقیر، بسیار احساس می­شود. بطور کلی عوامل متعددی می­توانند مخل سلامتی شوند و در مبحث مذکور دخیل باشند، اما در میان آنها عواملی وجود دارند که شاید در ظاهر قابل توجه نباشند و سهل انگاشته شوند ولی با مرور زمان آثار جبران ناپذیری که می­توانند برگشت ناپذیر هم باشند، هویدا می­گردد. از جمله این موارد می­توان به فشارهای عصبی و اضطراب اشاره کرد که به دلیل فعالیت مداوم و نامتناسب اعصاب، منجر به آزاد سازی واسطه­های بیوشیمیایی خاص خود در بدن شده و بر حسب نوع، شدت یا زمان اینگونه فشارها، آثار نامطلوب آنها برروز پیدا می­کند.

بدین ترتیب بررسی جوامع مختلف انسانی از جنبه­های گوناگون (شغل، جنسیت، جغرافیا) و همینطور ویژگی­های فشار عصبی که بر آن جوامع در حال وارد شدن است، می­تواند در تعیین بروز ناهنجاری و عوارض ناشی از این فشارها بسیار سودمند واقع شود. یکی از این جوامع دانشجویان هستند که اغلب در آینده صاحبان مشاغل متفاوت تخصصی خواهند بود. بنابراین بررسی و تفحص در مورد ارتباط میان استرس روزانه دانشجویان با سلامتی آنها نه تنها خالی از لطف نخواهد بود، بلکه بسیار هم واجب به نظر می­رسد.

هنگامی که در رابطه با سلامتی یک دانشجو صحبت می­کنیم و با خودمی­اندیشیم که کدام یک از ابعاد سلامتی یک دانشجو می­تواند بیشتر حائز اهمیت باشد، اولین گزینه، سلامتی و آرامش ذهن و روان به نظر می­رسد. از سوی دیگر اولین عاملی هم که قادر است این سلامتی و آرامش فرد را بر هم زند، استرس است. استرس ضمن تاثیرات نامطلوب بر جسم، ناراحتی­ها و پریشانی­های متفاوت شخص را تشدید می­کند.

به بیان روشن تر افرادی مانند دانشجویان که فعالیت مغزی و فکری آنها نسبت به سایر افراد بالاتر است هم به فضای ذهنی آرام نیاز دارند و هم به جسمی سالم تا توانایی­های ذهنی خود را تقویت نمایند. لذا اهمیت بررسی عوامل برهم زننده اینگونه تعادلات بسیار بالاست.

پژوهش حاضر در راستای یافتن ارتباط معنی دار میان استرس روزانه و سلامت دانشجویان انجام شده است تا ضمن مشخص شدن اهمیت این رابطه، ماهیت یکی از ناهنجاری­های روانی و تاثیرات آن تا حدی مشخص­ترگردد.
خلاصه پژوهش
دانشجویان بخش عظیم و بسیار بزرگی از جمعیت کشور ما را تشکیل می­دهند و از آن جهت که این گروه در آینده­ای نه چندان دور قسمت عمده­ای از بازار کار و پست­های حیاتی و کلیدی جامعه را اشغال خواهند کرد، سهم بسیار زیادی در پیشرفت و پویایی جامعه به عهده خواهند داشت. همانگونه که همه اعتقاد دارند، سلامتی بزرگ­ترین و با ارزش­ترین نعمتی است که به انسان داده شده است و دانشجویان نیز تنها در صورت سالم بودن و سلامت زیستن می­توانند بیشترین و بهترین کارایی را در انجام امور و مسئولیت­های خود داشته باشند.

سلامت روان و روح به اعتقاد بسیاری اهمیت و ارزشی هم­پایه و حتی بیشتر از سلامت جسم و بدن دارد. با توجه به شیوه زندگی بشر امروز استرس و فشارهای روانی تاثیر بسزایی در سلامت روان و حتی سلامت بدن دارد. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان استرس و فشار روانی بر سلامت عمومی دانشجویان می­پردازد.

در این پژوهش گروه نمونه شامل ۸۰ دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. به علت عدم علاقه بعضی دانشجویان به پاسخگویی و عدم دسترسی به برخی دیگر بعد از پاسخگویی به پرسش­نامه، تعداد گروه نمونه به ۶۰ نفر تقلیل پیدا کرد.

نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارتباط معنا داری بین استرس و سلامت عمومی دانشجویان وجود دارد، بنابراین فرضیه پژوهش تائید می­گردد.

به عقیده پژوهشگر نتیجه بدست آمده در پژوهش حاضر بسیار قابل تعمق و بررسی است و توجه بیشتر مسوولان مربوطه به پژوهش در این زمینه را می­طلبد.

فهرست منابع
۱٫ روان­شناسی سلامت، ادوارد پ. سارافینو، ترجمه گروه مترجمان زیر نظر دکتر الهه میزائی،‌ چاپ اول ۱۳۸۴، ‌انتشارات رشد.

۲٫ آسیب شناسی روانی، ریچارد پی. هالجین، سوزان کراس ویتبورن،‌ ترجمه یحیی سید محمدی،‌ چاپ اول، ‌پائیز ۱۳۸۳، نشر روان.

۳٫ روان­شناسی رشد،‌ لورا ای. برک، ترجمه یحیی سید محمدی، ‌چاپ پنجم، بهار ۱۳۸۵، ‌نشر ارسباران.

۴٫ اصول بیوشیمی نینجر، مایکل ام. کاکسو، دیوید ال، نلسون، چاپ دوم، زمستان ۱۳۸۲، نشر آییژ.

۱٫ ماهنامه روان­شناسی جامعه، شماره ۳۲، ۲۰ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد ۱۳۸۵، سال دوم.

۲٫ ماهنامه روانشناسی جامعه، شماره ۳۳، ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۳۸۵، ‌سال سوم.

۳٫ مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان،‌۳ و۴ خرداد ۱۳۸۵٫

استرس سلامت عمومی دانشجویان

استرس های روزانه دانشجویان مشاوره و راهنمایی

بررسی ارتباط میان استرس های روزانه دانشجویان و سلامت عمومی آنها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.