دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان

رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان


« فهرست مطالب »


فصل اول :


مقدمه


بیان مساله


اهمیت و ضرورت تحقیق


اهداف تحقیق


فرضیه های تحقیق


متغیرهای تحقیق


تعاریف واژه ها و اصطلاحات


فصل دوم :


مبانی نظری و تئوریک


اصول رشد شناختی


شناخت اجتماعی و واکنش های عاطفی


استنباط کودک از دیگران


فرآیندهای تغییر رشدی


نظریه کلبرگ


قضاوت های اخلاقی اجتماعی


استدلال و رفتار اخلاقی


اقسام تربیت


عوامل تربیت


تربیت بدنی


تربیت هماهنگ


فصل سوم :


جامعه


نمونه آماری


ابزار گردآوری اطلاعات


روش جمع آوری اطلاعات


روش آماری


فصل چهارم :


تحلیل توصیفی داده ها


توضیح جدول خام داده ها


آمار استنباطی


نمایش نموداری آمار استنباطی


فصل پنجم :


نتیجه گیری


محدودیت های تحقیق


پیشنهادات


منابع و مأخذ


ضمائم و پیوست ها


چکیده :

همواره تربیت و اداره فرزندان برای نسل آدمی از بزرگترین دغدغه های دیرین و نیز از مهمترین شاخص های تربیتی آدمی در طول تاریخ بوده است.


تربیت و تعلیم و اداره فرزندان جزء خصوصیات فطری و نهادی انسانها بوده و هست و بدین معنی نیست که هر قدم و خانواده و هر جامعه ای که دیندار نیست و به باورهای دینی نرسیده حتماً به تربیت فرزندان و بچه ها هم اقدام نمی کند. هرگز چنین نبوده، زیرا اگر هم اعتقادی در این زمینه داشته باشیم این است که بشر فطرتاً خداجو بوده و هست و خواهد بود اگر هم در گذشته شریعت و طریقت وجود نداشته ولی در درون و فطرت انسانها دین و دینداری جریان داشته که دلیل این موضوع دریاپرستی و ماه پرستی و خورشید پرستی به عنوان مظاهر الهی شاهد آن بوده ایم. به هر حال پس از اعلان دین های آسمانی نظیر زرتشت و یهود و مسیحیت و بهرحال اسلام تربیت نیز تحت تاثیر آنها قرار گرفت. و مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان و هندوها با الهام از دین و باورهای خود در زندگی خانوادگی در نامگذاری بچه ها و تربیت و آموزش ها و حتی نظام ازدواج و غیره دین جای خود را در خانواده ها به خوبی نشان داده است.


در این تحقیق نیز با بسط مسایل دینی و تاثیر دینداری در آموزش و تربیت فرزندان فرضیه تاثیر دینداری در تربیت دینی فرزندان تبیین شده است با شرح مسئله اینکه آیا باورهای دینی و اعتقاد به خدا و پیامبر و وحی و رسالت و مبانی اعتقادی مثل نماز و روزه و فروع دین در تربیت و آموزش فرزندان تاثیر دارد؟ فرض در این تحقیق این است که تربیت دینی در رشد و تعالی فرزندان موثر است.


و خانواده هایی که گرایش و توجه دینی دارند و خانواده هایی که به ارزش های دینی و اعتقادی پای بند هستند در پرورش و تربیت فرزندان موفق بوده و از نظر گرایش فرزندان آنها به گناه و اعتیاد و بزهکاری و خلاف و سرقت و اختلالات دیگر نرخ کمتری نسبت به سایر خانواده ها به خصوص خانواده هایی که گرایش کمتری به دین و دینداری دارند نشان می دهد.


برای جمع آوری یافته ها یک پرسشنامه ۱۰ سوالی در دو قسمت تنظیم کردیم. در ۵ سوال اول از فرزندان درباره میزان عملی آنها به شعائر دینی و در ۵ سوال دوم نگاه و نظر مردم درباره این افراد را از لحاظ تاثیر تربیتی جویا شدیم.


در واقع بخش اول سوالات باورهای دینی و بخش دوم تربیت دینی را شامل می شد که در ۱۰ سوال طراحی شدهو از ۱۰۰ نفر در هر ۱۰ سوال پرسش شده و نتایج یافته ها در جدول کلی و خام داده ها آمده است. که در صفحه ۷۷ گزارش شده است.


و در جدول صفحه ۸۸ فرزندان با باورهای مختلف در ده سوال گزارش شده اند. کسانیکه به باورهای دینی معتقد بودند ۶۲% و بی اعتقاد ۳۸% و میزان تربیت آنها نیز که از قسمت دوم پرسشنامه به دست آمده به عنوان yقرار داده و از طریق ضریب همبستگی معنی داری یافته ها را نشان داده ایم.


نتیجه گیری :


از مجموع یافته های پرسشنامه که در دو بخش ابتدایی و نهایی تنظیم شده و شامل :


اول شامل باورهای مذهبی و دینی خانواده و والدین با رفتارهایی از جمله اعتقاد به خدا، انجام واجبات و ترس از عقاب و مجازات و …. آمده و نیز فرزندان آنها که از سوال ۶ تا ۱۰ تا بخش دوم سوال ۵ –۱ آمده است میزان پای بندی و باورهای دینی فرزندان آنها که همان تربیت دینی قلمداد می شود استفاده شده است. و همچنانکه از یافته های پرسشنامه ها و اعداد استنباط می گردد. هر چقدر باورهای دینی افزایش می یابد تربیت فرزندان نیز اصلاح و با اطمینان و توجه و سکون و موفقیت بیشتری مواجه می گردد. این آثار و نشانه ها در زندگی ظاهری آنها و خوش خلقی و موفقیت های روزمره آنها نیز قابل پیش بینی و رویت است.


نتیجه عملیات آمار استنباطی ناشی از ضریب همبستگی نیز پاسخ معتبری دارد.


ضریب همبستگی محاسبه شده ۶۹/۰ = rنشان می دهد که بین باورهای دینی پذیرفته شده والدین و دانش آموزان و فرزندان و تربیت آنان رابطه معنی دار و مثبت نیز وجود دارد.


و چون ۶۹/۰ = rعدد نسبتاً مقبولی است و بالاتر از ۵۰% می باشد می توان گفت این ارتباط شدید و بیش از میانگین و میانه انتظارات عمومی است. یعنی اگر نظر جامعه را نسبت به کل تاثیر باورهای دینی با تربیت را ۵۰% درنظر بگیریم. در این تحقیق ۶۹/۰ = rنشان می دهد که در مجموعه و آزمودنی های حاضر دین ارتباط بسیار بالاست و نتیجه آمار توصیفی را نیز تصدیق و تایید می کند.

ضمائم و پیوست ها :

در این تحقیق هم به علت ملاحظات اخلاقی و نیز عدم رضایت خانواده ها از ذکر و گزارش نام و یا عکس و مصاحبه آنها در تحقیق از ذکر ضمائم و پیوست ها خودداری شده است. و از طرف دیگر هم ما سایر ضمائم و پیوست های دیگری با توجه به نوع تحقیق نداشتیم.


پروژه مشاوره رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان


رواشناسی تربیتی باورهای دینی تربیت فرزندان


دانلود کامل مقاله رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.