دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله بررسی و مقایسه خلاقیت کودکان اجتماعی و انزوا طلب حدود سنی ۸ ساله شهرستان ابهر

بررسی  و مقایسه خلاقیت  کودکان اجتماعی  و انزوا طلب حدود سنی ۸ ساله شهرستان ابهر

 فصل اول :                                          ۱

 مقدمه                                      ۲

کلیات ( بیان مساله )                                    ۴

 اهمیت و ضرورت مساله                                ۱۲

 اهداف تحقیق                                        ۱۳

 فرضیات تحقیق                                   ۱۴

تعاریف عملیاتی متغیرها                              ۱۴

 فصل دوم :                                          ۱۶

یادگیری خلاق                                     ۱۷

 تحریک نیمکره های مغز                               ۱۹

 گسترش دامنه فعالیت مغز                                 ۲۱

 حافظه                                      ۲۳

 شناخت حافظه                                    ۲۴

 حافظه در تشبیه                                     ۲۴

 حافظه و عضله                                   ۲۵

 حافظه و انبار                                  ۲۵

تفاوت های فردی در صفات اجتماعی مختلف                    ۲۶

« فهرست مطالب »

عنوان                                                صفحه

ارتباط و مکالمه                                     ۲۸

مبادلات کلامی                                     ۲۹

 آفرینندگی                                      ۳۱

 توانایی ها آفریننده                                    ۳۳

 ویژگی های افراد آفریننده                               ۳۴

 آفرینندگی و هوش و استعداد تحصیلی                       ۳۶

 روش آموزش آفرینندگی                                ۳۶

 فصل سوم :                                          ۴۳

 روش تحقیق                                      ۴۴

 جامعه                                      ۴۶

حجم  نمونه                                      ۴۷

 ابزار گردآوری اطلاعات                               ۴۸

  داده های خام نمرات اجتماعی و انزوا و خلاقیت                    ۴۹

 نمودار شماره ۱ فراوانی کودکان منزوی و اجتماعی              ۵۱

نمودار پراکنش                                   ۵۶

 « فهرست مطالب »

عنوان                                                صفحه

فصل چهارم :                                         ۵۹

تحلیل یافته ها                                          ۶۰

تحلیل نموداری یافته ها                              ۶۲

 تحلیل استنباطی یافته ها                           ۶۳

 تحلیل آلفای کرونباخ                                   ۶۴

 اعتبار و روایی ابزار گردآوری اطلاعات               ۶۵

 فصل پنجم :                                         ۶۸

 نتیجه گیری                                            ۶۹

 محدودیت ها و مشکلات تحقیق                   ۷۲

 پیشنهادات                                            ۷۵

ضمائم و پیوست ها (خلاقیت تورنس                     ۷۷

منابع و مأخذ                                             ۹۲

مقدمه :

 خلاقیت اصطلاح و واژه اغی است که امروزه در محافل علمی و آموزشی و دانشگاهی و کارگاهی و حتی اذهان عموم مردم کاربرد فراوانی دارد.

فراوانی این کاربرد و استفاده از این اصطلاح به موقعّیت فعلی و رشد و ترقّی و پیشرفت جامعه، مربوط می شود. البته این بدان معنی نیست که در سال های گذشته خلاقیت وجود نداشته است زیرا زمینه های پیشرفت و توسعه و رشد و تعالی در عرصه های مختلف که امروزه شاهد هستیم در گذشته پی ریزی شده است.

اما آنچه که در حال حاضر احساس می شود یک نیاز عام و عمومی است ولی در گذشته این اصطلاح و واژه بصورت خاص در میان عدّه ای از فرهیختگان و نخبگان مشهود بود. زیرا این عدّه خاص در دانشگاه ها و مراکز علمی کارهای بدیع و نو خلق می کردند ولی امروزه شاهد خلاقیت بسیار جدید و بدیع یک کارگر ساده در کارخانه یا یک کشاورز در تولید یک محصول خاص یا یک گاودار در تربیت و اصلاح نژاد یک دام و یا یک معلّم در ابداع روش جدید تدریس و مطالعه و یا یک تولید کننده در تولید قطعات صنعتی و یا یک خانه دار در طرز استفاده از مواد غذایی و حفظ و نگه داری از آنها هستیم. و این امر در هر حال حاضر باعث توجّه عده زیادی از دسته های مختلف شغلی و عملی هم شده است.

خلاقیت بیانگر فرآیندی است که طی آن درک کامل و همه جانبه از یک موضوع پدیده و بازیابی آن در درک زوایای ناپیدا و کشف روابط میان مفاهیم و تجزیه و تحلیل داده ها در فضایی از ابداع و نوجویی بوجود می آید (شجری ۱۳۷۹)

تعریف کلی خلاقیت شامل عناصر و پارامترهای چندی است که اولاً خلاقیت یک فرآیند و جریان است و در ضمن در طی فرایند اطلاعات و آگاهی کامل از موضوع که به درک کامل اشاره شده وجود دارد در کنار این آگاهی کامل بازیابی و بازشناسی همه فرایند پدیده یا موضوع در ذهن همراه با زوایا و عناصر مجهول و کشف روابط آن و نیز تجزیه و تحلیل داده ها در هر بخش در انگیزه و فضایی از ابداع و اختراع امر خلاقیت را محقق می سازد.

در این گزارش که به موضوع خلاقیت پرداخته ایم به مقایسه این امر در میان کودکان اجتماعی و منزوی حدود سنی ۸ ساله اقدام شده است، هر چند از همان آغاز پاسخ این سئوال روشن است که خلاقیت کودکان انزوا طلب و اجتماعی چگونه است؟ ولی باید غافل نبود که گاهی کودکان انزوا طلب اتفاقاً به دلیل خلاقیت و در فکر فرو رفتن به خاطر موضوعی منزوی شده اند و باید دقت کافی بعمل آید که در این تحقیق به زمینه های این موارد اشاره شده است.

«کلیات»

رمز خدا در میان آوایی رسا و زمزمه ای پنهان نهفته است.

(ابن عربی)

بگوید روان گر زبان بسته شد                       بنالد جان گر تنت خسته شد

(فردوسی)

آنچه یک دیدن کند ادراک آن                         سال نتوان نمودن با بیان

(مولوی)

هدف از آوردن این سه مضمون بسیار ژرف  عمیق از سه قلّه و سرافراز تاریخ و ادبیات و عرفان ایران و در واقع جهان این است که خوانندگان این ذهنیت را از ذهن خود خارج کنند که انزوا و گوشه گیری همیشه مترادف و هماهنگ با حقارت و گوشه گیری محض و فراز از حقیقت و پناه بردن به درد و الم و خیالات خود و در کل فرار از خود و جامعه است.

گاهی انزوا و فاصله گرفتن از جمع و کنره جویی از گروه و جمع بی اثر و ناخالق هدفی بدنبال دارد که از هزار فریاد و سکوت رساتر و ارزشمندتر است و باید در درک و شناخت انزوا گرایی و گوشه گری کودکان و نوجوانان کمال دقت و توجه و حساسیت را نشان بدهیم زیرا ممکن است در تعبیر و تفسیر گوشه گرایی کودکان با تمرکز و اعتماد به نفس به خود و توجه به مجهولات محیط اطراف دچار اشتباه و دگرونی شویم.

کودکان دوره ابتدائی بخصوص حدود سنی ۸ ساله عموماً در کلاس دوم ابتدائی قرار دارند. و از لحاظ روانی چون بتازگی از محیط و جو خانواده و گروه عاطفی نخستین جدا و به گروه مدرسه نیز الحاق شده اند. دارای حساسیت ها و ظرافت های عاطفی و شناختی و احساسی خاصی هستند. (قنادان ۱۳۷۵ ص ، ۲۵).

اصولاً طبق نظریات مختلف روان شناختی بخصوص نظریه عقالانی پیاژه دارای طرحواره های رفتاری (حسی – حرکتی) سریع و قابل رشد هستند (پیاژه ۱۳۷۱ ص، ۱۲۵) و کودکان با خزانه فراوان طرح های رفتاری وراثتی بدنیا آمده و پس از دو سال توانایی عمل متقابل با دنیای بی واسطه اشیاء و مردمان را به گونه ای کارآمد کسب می کند.

کودک دارای طرحواره هایی است که او را در دستیابی به اشیاء و کارگری آنها در میل به هدف های خویش یاری می بخشد. طفل همچنین به تجربۀ اشیاء به منظور نیل به فهم عملی و ویژگی های آن می پردازد. این تجربه ها اگر چه مفید هستند امّا جملگی آنها به امور عینی یعنی اشیای حاضر در حوزۀ ادراکی کودک محدود می شوند مثلاً کودک برای پایین آوردن بادکنکی از سقف و دین چوب از آن برای پایین آوردن بادکنک استفاده کند اما از روابطی که میان اشیای خارج از حوزه دیداری او وجود دارند تصوری ندارد. و طفل فقط توانایی عملی بر اشیای را دارد که مستقیم در حوزۀ ادراکی او قرار گرفته است که در اواخر دو سالگی فرایندهای شناختی ذهنی نوین در کودک آغاز می شود.

یکی از جنبه های فهم رشد شناختن ظهور کنش علامتی است که اشاره به توانایی هایی دارد که از دو تا چهار سالگی در کودک پدیدار می شود مثلاً کودک می تواند نمادی از یک شی را به جای شی دیگر که قبلاً دیده و هم اکنون از نظر غایب است تصور کند برای مثال دوچرخه ای که قبلاً دیده و هم اکنون از نظر غایب است یا نماد یک چوب به جای دوچرخه عملی دوچرخه سواری را تجربه و تقلید می کند.

در مرحله ۷ تا ۱۰ و یازده سالگی همکاری ابتدایی در شخصیت کودک پدیدار می گردد و کودک درک بهتری از قواعد بازی پیدا می کند. در حالیکه معلوماتش درباره ی بازی کامل نشده است. درباره قواعد بازی به چیرگی رسیده است. و برای یادگیری سایر قواعد بازی هم کوشش می کند. و در این سنین با همبازی وهم سن خود همکاری و هم رقابت می کند. این همکاری با همباز ی خود بر سر مجموعه ای از قواعد است که در چهارچوب آن بازی را ادامه می دهند. و این همکاری بدان معنی نیست که یک یا چند کودک یک یا چند کودک را یاری می کنند تا به هدف مشترکی برسند. بلکه رقابت برای آن است که هر کودک برای برنده شدن خود تلاش می کند و در عین حال به یک چهارچوب موافقی در بازی پایبند است. و چون در سایر زمینه ها مثل کلک زدن و تزویر به حد کمال نرسیده است بازی با آرامش و توافق ادامه پیدا می کند. (پیاژه ۱۳۷۱ ص، ۱۶۳)

پیاژه معتقد است که در کودکان ۴ تا ۵ سالگی قواعد و قوانین ثابت و مقدس هستند ولی در حدود ۹ تا ۱۰ سالگی در عین احترام به قواعد و مقررات درکی از تغییرات در قواعد بازی پیدا می کنند. این مسئله در این تحقیق بسیار مهم است زیرا این مرحله است که کودک در واقع نوعی جرأت و ادراکی از تغییر در قواعد و قوانین پیدا می کند که به مسئله خلاقیت و موضوع این گزارش مربوط می شود. (پیاژه ۱۳۷۱ ص، ۱۶۵).

پس به بعضی دلیل از نظر ساخت شخصیتی کودکان تا سنسن ۵ سالگی عموماً فاقد ایجاد و رفرم در قواعد و بازی ها و اطلاعات هستند ولی پس از این سالها و حدود سال های ۸ و ۹ سالگی این درک در کودکان شکل می گیرد که در برخی از موارد می توانند قواعد بازی و تغییر در شناخت ها را بوجود آورند. که اصطلاح پیاژه در دین زمینه عبور از مطلق گرایی است. زیرا تا این زمان فکر می کرد که این بازی که پدرش برای آنها طراحی کرده یک بازی مطلق و پدرش آدم عجیب و اعجوبه ای است که این بازی را طراحی و به آنها یاد داده است اما پس از این دوره و آغاز سنین ۸ تا ۱۰ سالگی این صفت و ویژگی در اثر افزایش معلومات و تجربه های عینی و بار وراثتی به امکان تغییر و تبدیل قوانین و مقررات در امور وجود دارد.

 نتیجه گیری :

 ویژگی های خاصی در رفتارهای فردی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه و عنایت صاحب نظران و فیلسوفان و روانشناسان و علمای نفس و حکمت و فلسفه بوده و هست.

 از میان همه ویژگی ها و خصوصیات مثبت و منفی و برجسته در ذات و نهاد و تمامیت وجودی و در یک کلمه شخصیت افراد اجتماع پذیری و انزواطلبی آنهاست. این دو صفت تقریباً متضاد و روبروی هم هستند و دو قطب مخالف یک آهنربای خطی و میله ای شخصیت انسانی هستند. ویژگی هایی برای هر دو صفت بارز و مهم اجتماع پذیری و انزواطلبی فهرست شده اند که در فصل اول و به صورت مبانی نظری و تئوریک در فصل دوم و نیز در فصل سوم به صورت طرح تحقیق و اطلاعات عددی و آماری نشان داده ایم. که به علت آشنایی عموم بر این صفات و درک عمیق از این ویژگی ها مشکلات چندانی در تبیین و توضیح ویژگی های ذکر شده نداشته و خوشبختانه درک و دریافت این شاخص ها برای همگان روشن و بدیهی است.

 خلاقیت صفت و ویژگی دیگری است که در اغلب افراد و کسان کم و بیش به چشم می خورد.

 مفهوم خلاقیت تا حدی پیچیده است. و معمولاً درنظر و دیدگاه عمومی کسی که خالق و به وجود آورنده و مخترع و مکتشف موضوع و پدیده وضعیت و روش و وسیله و شیء باشد. خلاق و این کار را خلاقیت می نامند.

 اما مفهوم شناختی و عمیق خلاقیت به مراتب اساسی تر و گسترده تر از مفهوم رُند و خشک و سنتی پذیرفته شده است.

 اگر دانش آموزی با محاسبه روزها و فصول سال پیش خود فکر کند که چه روزهایی را پیاده و چه روزهایی را با دوچرخه و چه روزهایی را با تاکسی و چه روزهایی را با آزانس وچه روزهایی را توسط سرویس و یا به وسیله والدین به مدرسه و آموزشگاه آمد و شد نماید دارای خلاقیت است.

 دانش آموزی که با درک شرایط درصدد انتخاب دوست و همکلاسی و ایجاد ارتباط حسنه و انجام تکالیف مدرسه ای و شرکت در گروه های روزنامه دیواری و یا مسابقات علمی و فرهنگی و هنری و …هستند دارای روح خلاقانه و رفتارهای خلاق هستند.

 در فصل اول نیز به مقیاس معیار هوش عمومی اعم از توانایی در هوشمندی عمومی، استعدادهای خاص تحصیلی، تفک خلاق یا مولد، توانایی رهبری و مدیرت، توانایی و هنرهای تجسمی و نمایشی و توانایی روانی –حرکتی اشاره شده است. و متفکرانی نظیر ترمن و استنفرد بینه این موارد را تایید و تصدیق کرده اند. و در این تحقیق ۲۰ ویژگی برای کودکان خلاق و تیزهوش در فصل اول آمده است. که برخی از آنها جنبه جسمانی، برخی از آنها روانی و ذهنی و اغلب نیز شناختی و ارتباطی هستند.

 کودکان انزوا طلب یا منزوی طیف مخالف کودکان اجتماعی هستند و در فصل اول به ۱۰ مورد ویژگی اصلی کودکان انزواطلب اشاره شده است. هدف نیز متناسب با مسئله و در جهت شناخت ویژگی ها و تفکیک این ویژگی ها در دو گروه انزوایی و اجتماع پذیری و مقایسه آنها توضیح داده شده است. فرضیات نیز متناسب با اهداف با پنج عنوان طراحی شده است.

 در فصل دوم به ماهیت یادگیری و خلاقیت کاملاً پرداخته شده است. و حافظه به عنوان مخزن و منبع جمع اوری اطلاعات و فراگرد عمومی و تخصصی آن توضیح داده شده است.

 روابط کودکان با والدین با محیط با اجتماع با طبیعت و با همسالان تحت عناوین مختلف اشاره شده است.

در فصل سوم هم با اشاره به جامعه تحقیق و حجم نمونه و روش جمع آوری اطلاعات از طریق (مشاهده) به ثبت داده ها و تجزیه و تحلیل آنها از طریق آمار توصیفی و آمار استنباطی پرداخته ایم. که رابطه معنی داری و روایی و اعتبار یافته ها تحت سه عنوان روش توصیفی و روش همبستگی = rو نیز روش آمار استنباطی Tاستیودنت برآورده شده است.

 و فرضیه ها در ۵ مورد نیز تایید شده اند و رابطه اجتماع پذیری و خلاقیت کودکان حدود سنی ۸ ساله بیشتر از رابطه انزواطلبی کودکان و خلاقیت آنان آمده است.

 یعنی کودکان اجتماع گرا بیش از کودکان انزواطلب ۸ ساله خلاقیت دارند.

این فایل دارای پرسشنامه می باشد.

خلاقیت کودکان خلاقیت کودکان اجتماعی

خلاقیتهای فردی کودکان شناخت خلاقیت کودکان ۸ ساله ابهر

شناخت حافظه کودکان

مقایسه خلاقیت کودکان اجتماعی یادگیری خلاق

دانلود کامل بررسی و مقایسه خلاقیت کودکان اجتماعی و انزواطلب حدود سنی ۸ ساله

مطالب مرتبط بیشتر:

پایان نامه بررسی تاثیر ورزش بر روی استرس دختران دانشجو…

پایان نامه بررسی تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی…

بررسی تاثیر بازی گروهی و با قاعده مدارس آمادگی بر…

پایان نامه بررسی ناسازگاری کودکان پیش دبستانی

پایان نامه بررسی تاثیرات اختلالات زبان در میزان افسردگی کودکان

بررسی و مقایسه ادراک شنیداری کودکان نارسا نویس

بررسی رابطه بین هیجان خواهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

پایان نامه بررسی عوامل موثر بر دیر رسی ازدواج میان…

پایان نامه رابطه بین اضطراب و جنسیت در دانش آموزان

رابطه بین سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت…

پایان نامه نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان

پایان نامه علل اجتماعی درخواست طلاق در بین زنان

پایان نامه تاثیر موسیقی آرامش بخش بر دقت دانشجویان

فواید برگزاری دوره های آموزشی IT برای معلمان

بررسی میزان تفکر ابداعی دانش آموزان از دیدگاه دبیران

 بررسی میزان خلاقیت در کودکان اجتماعی با کودکان انزوا طلب، تفاوت بین هوش و استعداد و خلق اثار هنری در فرزندان گوشه نشین و اجتماعی، مقاله درباره تفاوت خلاقیت در نوجوانان اجتماعی و انزواطلب

مقاله رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان

رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان


« فهرست مطالب »


فصل اول :


مقدمه


بیان مساله


اهمیت و ضرورت تحقیق


اهداف تحقیق


فرضیه های تحقیق


متغیرهای تحقیق


تعاریف واژه ها و اصطلاحات


فصل دوم :


مبانی نظری و تئوریک


اصول رشد شناختی


شناخت اجتماعی و واکنش های عاطفی


استنباط کودک از دیگران


فرآیندهای تغییر رشدی


نظریه کلبرگ


قضاوت های اخلاقی اجتماعی


استدلال و رفتار اخلاقی


اقسام تربیت


عوامل تربیت


تربیت بدنی


تربیت هماهنگ


فصل سوم :


جامعه


نمونه آماری


ابزار گردآوری اطلاعات


روش جمع آوری اطلاعات


روش آماری


فصل چهارم :


تحلیل توصیفی داده ها


توضیح جدول خام داده ها


آمار استنباطی


نمایش نموداری آمار استنباطی


فصل پنجم :


نتیجه گیری


محدودیت های تحقیق


پیشنهادات


منابع و مأخذ


ضمائم و پیوست ها


چکیده :

همواره تربیت و اداره فرزندان برای نسل آدمی از بزرگترین دغدغه های دیرین و نیز از مهمترین شاخص های تربیتی آدمی در طول تاریخ بوده است.


تربیت و تعلیم و اداره فرزندان جزء خصوصیات فطری و نهادی انسانها بوده و هست و بدین معنی نیست که هر قدم و خانواده و هر جامعه ای که دیندار نیست و به باورهای دینی نرسیده حتماً به تربیت فرزندان و بچه ها هم اقدام نمی کند. هرگز چنین نبوده، زیرا اگر هم اعتقادی در این زمینه داشته باشیم این است که بشر فطرتاً خداجو بوده و هست و خواهد بود اگر هم در گذشته شریعت و طریقت وجود نداشته ولی در درون و فطرت انسانها دین و دینداری جریان داشته که دلیل این موضوع دریاپرستی و ماه پرستی و خورشید پرستی به عنوان مظاهر الهی شاهد آن بوده ایم. به هر حال پس از اعلان دین های آسمانی نظیر زرتشت و یهود و مسیحیت و بهرحال اسلام تربیت نیز تحت تاثیر آنها قرار گرفت. و مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان و هندوها با الهام از دین و باورهای خود در زندگی خانوادگی در نامگذاری بچه ها و تربیت و آموزش ها و حتی نظام ازدواج و غیره دین جای خود را در خانواده ها به خوبی نشان داده است.


در این تحقیق نیز با بسط مسایل دینی و تاثیر دینداری در آموزش و تربیت فرزندان فرضیه تاثیر دینداری در تربیت دینی فرزندان تبیین شده است با شرح مسئله اینکه آیا باورهای دینی و اعتقاد به خدا و پیامبر و وحی و رسالت و مبانی اعتقادی مثل نماز و روزه و فروع دین در تربیت و آموزش فرزندان تاثیر دارد؟ فرض در این تحقیق این است که تربیت دینی در رشد و تعالی فرزندان موثر است.


و خانواده هایی که گرایش و توجه دینی دارند و خانواده هایی که به ارزش های دینی و اعتقادی پای بند هستند در پرورش و تربیت فرزندان موفق بوده و از نظر گرایش فرزندان آنها به گناه و اعتیاد و بزهکاری و خلاف و سرقت و اختلالات دیگر نرخ کمتری نسبت به سایر خانواده ها به خصوص خانواده هایی که گرایش کمتری به دین و دینداری دارند نشان می دهد.


برای جمع آوری یافته ها یک پرسشنامه ۱۰ سوالی در دو قسمت تنظیم کردیم. در ۵ سوال اول از فرزندان درباره میزان عملی آنها به شعائر دینی و در ۵ سوال دوم نگاه و نظر مردم درباره این افراد را از لحاظ تاثیر تربیتی جویا شدیم.


در واقع بخش اول سوالات باورهای دینی و بخش دوم تربیت دینی را شامل می شد که در ۱۰ سوال طراحی شدهو از ۱۰۰ نفر در هر ۱۰ سوال پرسش شده و نتایج یافته ها در جدول کلی و خام داده ها آمده است. که در صفحه ۷۷ گزارش شده است.


و در جدول صفحه ۸۸ فرزندان با باورهای مختلف در ده سوال گزارش شده اند. کسانیکه به باورهای دینی معتقد بودند ۶۲% و بی اعتقاد ۳۸% و میزان تربیت آنها نیز که از قسمت دوم پرسشنامه به دست آمده به عنوان yقرار داده و از طریق ضریب همبستگی معنی داری یافته ها را نشان داده ایم.


نتیجه گیری :


از مجموع یافته های پرسشنامه که در دو بخش ابتدایی و نهایی تنظیم شده و شامل :


اول شامل باورهای مذهبی و دینی خانواده و والدین با رفتارهایی از جمله اعتقاد به خدا، انجام واجبات و ترس از عقاب و مجازات و …. آمده و نیز فرزندان آنها که از سوال ۶ تا ۱۰ تا بخش دوم سوال ۵ –۱ آمده است میزان پای بندی و باورهای دینی فرزندان آنها که همان تربیت دینی قلمداد می شود استفاده شده است. و همچنانکه از یافته های پرسشنامه ها و اعداد استنباط می گردد. هر چقدر باورهای دینی افزایش می یابد تربیت فرزندان نیز اصلاح و با اطمینان و توجه و سکون و موفقیت بیشتری مواجه می گردد. این آثار و نشانه ها در زندگی ظاهری آنها و خوش خلقی و موفقیت های روزمره آنها نیز قابل پیش بینی و رویت است.


نتیجه عملیات آمار استنباطی ناشی از ضریب همبستگی نیز پاسخ معتبری دارد.


ضریب همبستگی محاسبه شده ۶۹/۰ = rنشان می دهد که بین باورهای دینی پذیرفته شده والدین و دانش آموزان و فرزندان و تربیت آنان رابطه معنی دار و مثبت نیز وجود دارد.


و چون ۶۹/۰ = rعدد نسبتاً مقبولی است و بالاتر از ۵۰% می باشد می توان گفت این ارتباط شدید و بیش از میانگین و میانه انتظارات عمومی است. یعنی اگر نظر جامعه را نسبت به کل تاثیر باورهای دینی با تربیت را ۵۰% درنظر بگیریم. در این تحقیق ۶۹/۰ = rنشان می دهد که در مجموعه و آزمودنی های حاضر دین ارتباط بسیار بالاست و نتیجه آمار توصیفی را نیز تصدیق و تایید می کند.

ضمائم و پیوست ها :

در این تحقیق هم به علت ملاحظات اخلاقی و نیز عدم رضایت خانواده ها از ذکر و گزارش نام و یا عکس و مصاحبه آنها در تحقیق از ذکر ضمائم و پیوست ها خودداری شده است. و از طرف دیگر هم ما سایر ضمائم و پیوست های دیگری با توجه به نوع تحقیق نداشتیم.


پروژه مشاوره رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان


رواشناسی تربیتی باورهای دینی تربیت فرزندان


دانلود کامل مقاله رابطه باورهای دینی و تربیت فرزندان


مقاله رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق

رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق

فهرست مطالب

فصل اول :


مقدمه


کلیات


بیان مساله


اهمیت و ضرورت تحقیق


اهداف تحقیق


فرضیه ها ی تحقیق


متغیرهای تحقیق


تعاریف عملیاتی


فصل دوم :


انتخاب همسر


از دست دادن همسر ، شاخصترین فقدان


آغاز و مبدا خلقت انسان چیست؟


خانواده و ساختار آن


چرخه زندگی خانواده


فصل سوم :


«روش تحقیق


جامعه


نمونه آماری


جمع آوری اطلاعات


محاسبه نمونه آماری


روش جمع آوری اطلاعات


جداول


نمودارها


آزمون فرضیه


تحلیل یافته ها


فصل چهارم :


تحلیل یافته ها


فصل پنجم :


نتیجه گیری


محدودیت های تحقیق


پیشنهادات


منابع و مأخذ

چکیده :


انسان به عنوان اشرف مخلوقات و برتر موجودات دارای ویژگی ها و صفاتی است، که این موجود را از سایر موجودات برتر ساخته است. یکی از خصوصیات و برتری ها داشتن عقیده و نظر و آراء درباره دنیا و آخرت است که اضولاً انسان کیست؟ و از کجا آمده است؟ و به کجا خواهد رفت؟ و هدف از این خلقت چیست؟


همه این سوالات و پاسخ ها در ویژگی دنیداری و فطرت خداجویی وی به ودیعه نهاده شده است. موضوع دین و دین مداری و اعتقاد به باورهای دینی و انجام مراسک و مناسک دینی از جمله اعتقاد به اصول دین و تعهد و تقید به آنها و انجام فروع دین چون نماز یا روزه، حج، جهاد، خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، از جمله این باورهاست. از لحاظ اعتقادی هم انسان قادر به شناخت رمز و رموز خلقت به تنهایی نیست مگر از طریق سالکان و پیامبران و امامان و پیشوایان دینی و صاحب امر و ولایت که در اسلام و مذهب شیعه به فقه و فقها و آثار و دستورات قوانین اجرایی آنها تحت عنوان رساله احکام و سایر ادعیه و دعاها که تحت عنوان باورهای دینی تعریف می شود.


حال سوال این است، که آیا باورهای دینی در ازدواج موفق هم تأثیر دارد؟

پاسخ محقق و فرضیه پژوهشگر این است که باورهای دینی در موفقیت ازدواج تأثیر دارد. یعنی زوجین که دارای باورهای دینی و مذهبی هستند و خدا و وحی و قرآن و تعالیم قرآنی را در زندگی مشترک موثر می دانند با صبر و حلم و قضا و قدر و حکم الهی و احتراز از خودپسندی و غرور و دنیاپرستی و توجه به ارزش والای انسانی و تقدس ازدواج و نسل آینده همه سختی های زندگی را به عنوان حلاوت و شیرینی زندگی به جان می خرند و تحمل سختی ها و مرارت ها و ناملایمات را به قیمت اجر نهایی و تقدیر الهی و صواب اخروی تحمل می کنند و طلاق و جدایی را فقط به خاطر مثلاً نداشتن ماشین یا فلان ویلا یا فلان مسافرت یا فلان مد و هنرپیشه انجام نمی دهند و حجاب و احترام به شوهر و تربیت آینده فرزندان را یک تکلیف و وظیفه الهی و انسانی و اخروی حتی در شرایط سخت و فقیرانه و ضعیفانه می پذیرند و هزاران شرایط از این نمونه ها که ثابت شده است کسانیکه در باورهای دینی و ارزش های مذهبی و اعتقادات آرمانی و آسمانی جدیت دارند. دارای زندگی آرام و دلپسند و پسندیده و متعادل و الگو و سالم و طبیعی هستند، حتی از کوچکترین امکان مالی و شغلی و تربیتی خدا را شکرگزار هستند و حتی بلاها و مصیبت ها را تقدیر الهی می پندارند و آن را آزمایش الهی می شمارند. به همان دلایل در تحقیق حاضر تعداد ۴۰۰ نفر زوج در دو گروه شامل گروه اول که دارای باورهای دینی بالای نمره ۱۰ هستند و زوجینی که دارای باورهای دینی زیر ۱۰ هستند. چون ۲۰ سوال برای ارزیابی باوردینی و طلاق منظور شده و هر سوال ۱ نمره منظور شده پس از استخراج اطلاعات به آسانی نمره تعداد ۴۰۰ نفر در ۲ نمره باور دینی و طلاق یا ادامه زندگی محاسبه شده است. و پس از جمع بندی از طریق ضریب همبستگی اعتبار و معنی داری این فرضیه ها به اثبات رسیده است و در نهایت پس از تحلیل یافته ها و ارائه مشکلات تحقیق به پیشنهاداتی اشاره و با منابع و مأخذ به پایان رسیده است. ضمن اینکه در فصل دوم به مبانی نظری و پیشینه نیز اشاره شده است.


نتیجه گیری :


با توجه به داده های بعمل آمده و نتایج حاصله از یافته های آمار توصیفی بخصوص میانگین یافته ها و نیز جداولی که از طبقه بندی باورها و موفقیت در ازدواج صورت گرفته است.


آمار توصیفی و نقلی نیز از اعتبار زیادی برخوردار است. و در تحلیل آماری از نوع استنباطی نیز که از روش همبستگی SPحاصل گردید ۸۳% = rعددی بسیار مناسب ئو گویا و معتبر در شرح و تبیین یافته های تحقیق حاضر است.


یعنی اگر ۱۰% = rیافته های تحقیق بسیار ضعیف می نمود و چون به ۱۰۰ نزدیک تر است پس اعتبار و روایی تحقیق نیز بالاتر است.


ضمائم :

چون موضوع تحقیق در مورد باورهای دینی و طلاق و ازدواج بوده فلذا به دلیل ملاحظات اخلاقی و حفظ امانت از افشای عکس یا اطلاعات دیگر در مورد ازدواج و یا طلاق از آوردن ضمائم خودداری کرده ایم.


رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق


دانلود کامل مقاله رابطه باورهای دینی و ازدواج موفق

 دانلود مقاله درمورد ارتباط بین اعتقادات دینی و یک ازدواج موفق، رابطه بین داشتن باورهای مذهبی و انتخاب موفق برای ازدواج، شرایط یک ازدواج موفق از دیدگاه دین اسلام

مقاله ارتباط بین منبع کنترل درونی -بیرونی سندرم فرسودگی شغلی

ارتباط بین منبع کنترل درونی -بیرونی سندرم فرسودگی شغلی


فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه ۱


مقدمه و بیان کلی موضوع ۲


بیان مساله۴


سوالهای پژوهش۱۴


اهمیت مساله۱۵


فرضیه های پژوهش۱۶


تعریف اصطلاحات۱۶


تعریف نظری ۱۷


تعریف عملیاتی ۱۸


فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق۱۹


فرسودگی شغلی ۲۳


۲ . ۱ ) استرس زاهای فردی ۳۱


۲ . ۳ ) استرس زاهای گروهی ۳۳


۲ . ۴ ) عوامل استرس زای سازمانی۳۳


منبع کنترل درونی در مقابل منبع کنترل بیرونی۳۹


توهم کنترل۴۲


پیامدهای اعتقاد به داشتن کنترل ۴۵


تفاوت های فردی در درک کنترل۴۷


واکنش در برابر از دست دادن کنترل ۴۹


نظریه عکس العمل ۵۰


درماندگی آموخته شده۵۳


فصل سوم : روش تحقیق۵۷


جامه آماری ۵۸


نمونه و رش نمونه گیری۵۸


شیوه اجرا و روشهای آماری ۵۹


ابزارهای سنجش۵۹


فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها۶۴


تجزیه تحلیل داده ها۶۵


آمار توصیفی۶۵


آمار استنباطی۷۷


سایر یافته ها۸۰


فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری۸۵


بحث و نتیجه گیری ۸۵


محدودیت های تحقیق۹۱


پیشنهادها۹۲


منابع الف ) منابع فارسی۹۴


منابع ب ) منابع انگلیسی۹۶


مقدمه و بیان کلی موضوع


اشتغال بخش مهمی از هویت اجتماعی افراد را می سازد و از مباحث عمده محافل و جوامع در عصر کنونی است. دارندگان مشاغل مختلف، ضمن انجام کار به طور روزمره با مشکلاتی از قبیل سختی کار، ازدحام ارباب رجوع، مسائل سازگاری با محیط کار، کارفرما، همکاران و استرس انجام امور محوله می باشند که در دراز مدت سبب بروز اختلالات روانی و جسمانی می شوند.


سَندرُم فرسودگی شغلی، مجموعه علائمی است که با تغییراتی در رفتار نظیر ضعف جسمانی، خستگی مزمن، کناره گیری از دوستان، بیزاری از شغل، بی خوابی، سردرد، ضعف عمومی نمایان می شود. (امانی، ۱۳۷۸) و به عنوان پدیده ای مطرح است که در روان شناسی و مشاوره و راهنمائی حائز اهمیت است.


عده ای از افراد اعتقاد دارند صفت های شخصیتی می تواند توجیه کننده فرسودگی شغلی باشد. آنان بر این تصور هستند که توقعات بالا در محیط شغلی موجبات بروز فشار روانی می شوند و در نهایت فرسودگی شغلی را در دارز مدت ایجاد می کند. در مقابل عده ای دیگر از افراد اعتقاد دارند عوامل بیرونی از قبیل درآمد پایین می تواند زمینه را برای فرسودگی شغلی فراهم سازد با این وجود، هنوز هم در شناسایی عوامل تعیین کننده فرسودگی شغلی با ابهامات گوناگونی سروکار داریم، زیرا به راحتی نمی توان عوامل مؤثر در بروز فرسودگی شغلی را تعیین کرد. (روحانی، ۱۳۶۸)


عده ای دیگر حمایهای سازمانی و سیتم مدیریتی را درنظر گرفته در حالی که برخی دیگر به فرصتهای ارتقاء شغلی و تاثیر آن در کاهش فرسودگی شغلی تاکید دارند.


نظریه پردازان رفتار گرایی نیز به تقویت مشروط اشاره دارند و پیامدهای رفتاری و موقعیتی را درنظر می گیرند. بنابراین، فرسودگی شغلی به عنوان پدیده ای ملاحظه می شود که هنوز ماهیت بنیادی آن مشخص نمی باشد.


در تحقیقات سیستماتیک و متعددی که توسط (هلان و کندال، ۱۹۸۰) ، در زمینه فرسودگی شغلی انجام شده است، دریافته اند که، بین نگرش های شناختی و عملکرد شغلی افراد رابطه وجود دارد. گرچه فشار شغلی ممکن است به طور همزمان، بر افراد یک سازمان وجود داشته باشد. اما ویژگی های شخصیتی، خاص و منحصر به فرد است که موجب می شود افراد، محیط خود را به گونه ای کاملاً متفاوت بررسی کنند. یکی از این ویژگی ها سبک اسنادی آنان است به طور کلی افراد در موقعیت هایی که روی آنها کنترل دارند واکنش مثبت تری نشان می دهند تا در موقعیت هایی که چنین کنترلی را دارا نیستند، مثلاً افرادی که احساس کنترل روی محیط کار خود دارند، شرایط کاری محیط را مناسب تر می دانند. حتی اگر چنان کنترلی در واقع وجود نداشته باشد. (هلان و کندال، ۱۹۸۷ )، این پژوهش نیز با عنایت به تحقیقات و پژوهشهای پیشین بر آن است تا بین منبع کنترل و فرسودگی شغلی ارتباطی بیابد.


بیان مساله


مفهوم فرسودگی شغلی برای اولین بار در زمینه علمی توسط (فرودن برگر، ۱۹۷۴) مطرح شد. از سی سال پیش تا حال این مفهوم گسترش یافته است و مقالات علمی زیادی در این رابطه نوشته شده است.


به طور کلی فرسودگی شغلی نوعی اختلال است، که به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت شخص در معرض فشار روانی ایجاد می شود و نشانه های مرضی آن فرسودگی هیجانیف جسمی و نقص شناختی است. در ضمن عزت نفس فرد مبتلاء به این عارضه کم می شو، احساس ناسودمندی می کند.


بحث و نتیجه گیری


در این تحقیق علاوه بر شناسایی تأثیر منبع کنترل بر فرسودگی شغلی به سایر عوامل از قبیل


جنس، سن، تأهل، سابقه کار، تحصیلات، در میزان فرسودگی شغلی تأکید گردید.


بدین ترتیب که پس از انتخاب ۱۰۰ نفر به عنوان نمونه تحقیق از طریق مدل آماری رگرسیون چند متغیری و پس از محاسبات آماری مشخص گردید که براساس «T» محاسبه شده (۴۰۵۱/۰) که از «T» مبین جدول در سطح آلفای ۰۰۱/۰ بزرگتر می باشد. می توان نتیجه گرفت که بین فرسودگی شغلی و منبع کنترل ارتباط معنی داری وجود دارد. به علاوه در مقایسه بین گروههای زنان و مردان و نیز افراد متأهل و مجرد گروهها تفاوت معنی داری نشان نمی دهد. از طرفی بین سابقه شغلی، درآمد، تحصیلات، سن، و فرسودگی شغلی ارتباط معنی داری به دست نیامد. از این رو چنین نتیجه گیری می کنیم که این عوامل را نمی توان به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده و فرسودگی شغلی درنظر گرفت. این نتایج با یافته های ابراهیم یزدی (۱۳۷۷) مسلاچ لی، ریموندوتی، اشتفرش[۲]، و پلاک الی[۳(۱۹۹۶) و خاکپور (۱۳۷۶) هیلپرفورین (۱۹۹۳) همخوان و با یافته های واتیلی و همکاران (۱۹۹۱) و نصیرزاده (۱۳۷۶) و لوراپی[۶(۱۹۹۴) به جز در جنسیت ناهخوان است.


در نتیجه، با وجود این مساله که، فشار روانی در همه شغل ها یکسان نیست. اما مشاغل خاصی به عنوان مشاغل فشارزا شناسائی شده اند. مانند : کنترل ترافیک هوایی، جراحی و مدیریت و … که (احتمالاً دارای فشارهای روانی بیشتری هستند تا سایر مشاغل) بدین ترتیب می توان گفت که برخی از عوامل فشارزای شغلی در تمام پست ها مشترک می باشد. از جمله، میزان کنترل فرد بر عوامل محیطی، به طوری که حتی مشاغل بدون فشار روانی نیز گاهی به طور بالقوه می توانند موجب فشارهای روانی ناخوشایند شوند و آن زمانی است که محرک فشارزا تحت کنترل نباشد (جزنی، ۱۳۷۵).


احساس کنترل نسبت به محیط پیرامون، همواره یکی از عواملی است که به جنبه های شناختی مرتبط با فشار روانی حاصل از کار، اشاره دارد. در مواقعی که شخص بر این باور پافشاری نماید که او توان کنترل محرک های شغلی را ندارد در آن صورت ممکن است احساس درماندگی کند. اما چنان چه شخص احساس کنترل بر محرک را داشته باشد اقدام به عکس العمل می نماید


راهکارهای کنترل سندرم فرسودگی شغلی


دانلود ارتباط بین منبع کنترل درونی بیرونی سندرم فرسودگی شغلی


دانلود کامل ارتباط بین منبع کنترل درونی بیرونی سندرم فرسودگی شغلی


مقاله ر ابطه بین خلاقیت با جنسیت در دانشگاه آزاد اسلامی

ابطه بین خلاقیت با جنسیت در دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه جنسیت و خلاقیت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل است. گروه نمونه نیز شامل ۵۰ نفر دانشجوی دختر و ۵۰ نفر دانشجوی پسر بود که به صورت تصادفی و مستقل انتخاب شده اند.

سنجش خلاقیت بر اساس آزمون خلاقیت ژان –لوئی سیله شامل سه قسمت، خلاقیت کلامی، خلاقیت تکمیل تصاویر، خلاقیت تفسیر تصاویر است که پس از انجام و بررسی با استفاده از روش آماری tبرای دو گروه مستقل مورد تحلیل قرار گرفت و نتیجه زیر حاصل شد : پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی گروه ها مشخص شد که بین خلاقیت با جنسیت رابطه معناداری وجود ندارد.

مقدمه

هدف نخستین هر انسانی توانایی بخشیدن به خرد و اندیشه است. نعمت آموزش و پرورش پذیری در بهینه سازی انسان و سازندگی تن و روان تموج آن دو آدمی را به خداوند که سرچشمه خرد و اندیشه و نظام آفرین هستی است پیوند می دهد. آموزش و پرورش کارسازترین و نیرومندترین ابزار انسان است.


آفریننده جان و خرد بدو توان آموختن بخشید که تا با علم و عمل در راه سازندگی قیام کنند. زندگی بدون آفرینندگی خاموش و به گورستان ماننده است. واژه خلاقیت مترادف با ابداع، توانایی پیش بینی و ایجاد ایده است. می خواهیم رابطه بین خلاقیت و جنسیت را مورد مکالمه و بررسی قرار دهیم و اما مطلبی که این رابطه از اهمیت خاصی برخوردار نموده. نقش جنسیت ر تفکر خلاق است و اینکه جنسیت آدمی در میزان خلاقیت او موثر است یا خیر.


در مسئله خلاقیت علاوه بر عامل هوش و جنسیت، مسئله شخصیت و فرهنگ اجتماعی و خانوادگی افراد را هم بایستی مدنظر قرار داده و اهمیت زیادی برای آن قائل شد، چرا که بسیاری از استعدادهای خلاق به صورت بالقوه باقی می ماند و اجازه بروز به آن داده نمیشود که این مسئله ناشی از همان فرهنگ خانوادگی و اجتماعی است.


نتیجه تحقیق نشان داد که میزان خلاقیت در پسران نوجوان بیشتر از دختران نیست، به عبارت دیگر رابطه معنی داری میان میزان خلاقیت و جنسیت مشاهده نمیشود.

بیان مسئله :

تور عامه بر این است که زنان نسبت به مردان از خلاقیت کمتری برخوردارند. اما باید گفت ممکن است زنان از نظر قدرت جسمی ضعیفتر از مردان باشند، اما نه در قدرت تصور، در حقیقت آزمایش های متعدی نشان داده است که در زمینه خلق ایده های بدیع زنان استعداد بیشتر از خود بروز می دهند. اغلب زنان تصور خود را به مقیاس وسیعی بیشتر از شوهرانشان مورد استفاده قرار می دهند، چه بسا کار مردان یکنواخت و معمولی است در حالی که زن هر ساعتی از روزباید به تنهایی به عمل بپردازد و تصمیماتی اتخاذ کند. زنان کسانی هستند که وسعت قدرت خلاقیت انان روز به روز رو به افزایش است. (تورنس، ۱۳۷۵)


در طی تحقیقی که پال تورنس انجام داده زنان و مردان در خلاقیت تفاوت خاصی دارند. تفکر خلاق مستلزم بیش از حد می باشد که در جامعه خصلت کاملاً زنانه و عدم وابستگی به غیر و اتکا به خدا خصلتی کاملاً مردانه است. ازاین رو یک پسر بسیار خلاق نسبت به همجنسان خود بیشتر دارای صفات زنانه و یک دختر بسیار خلاق در مقایسه با همجنسان خود بیشتر دارای صفاتی مردانه به نظر می رسد.

موضوع پژوهش :

رابطه بین خلاقیت، جنسیت در دانشگاه آزاد اسلامی

سوال پژوهش :

آیا بین خلاقیت و جنسیت رابطه وجود دارد؟

ضرورت و اهمیت پژوهش

فراهم کردن امکانات آموزشی و رشد کودکان تیزهوش به ویژه تیزهوشانی که از بهره هوشی بالاتر برخوردارند یکی از وظایف اصلی مسئولان است زیرا این قشر به عنوان یکی از مهمترین منابع رشد و خوکفایی هر جامعه و در واقع تضمین کننده پیشرفت آینده کشور خواهد بود. و یکی از پربهاترین سرمایه های کشور محسوب میشود. لذا بی توجهی و عدم رسیدگی به این نیروی عظیم ضربه و خسارتی جبران ناپذیر به قدرت جامعه زده و موجبات عقب ماندگی را فراهم می سازد. پرورش نیروی متخصص جهان رابطه تنگاتنگی با آهنگ رشد و برنامه ریزی هر کشور دارد این مسئله بخصوص برای کشور ما که در مراحل اولیه رشد و خودکفایی ره می پیماید حائز اهمیت بوده و امری حیاتی محسوب میشود (صمیمی به نقل از کاظمی، مجله رشد، ۱۳۶۹).

به علت واقع جوامع بشری به مسائل پیچیده فزاینده وابستگی متقابل بین کشورها، تحلیل رفتن منابع طبیعی سرعت فزاینده تغییرات ونیاز به ابداع خلاقیت، اجتناب ناپذیر است و از سوئی نیاز به یافتن تصویری هر چه جامع تر، غنی تر و دقیق تر از آینده برای هر جامعه از ضروریات است.

– لذا هر جامعه ای برای رسیدن به بقاء و توسعه خویش باید خود را به استعدادهای درخشان مجهز کنند.


دانلود کامل مقاله رابطه بین خلاقیت با جنسیت در دانشگاه آزاد اسلامی


 ارتباط بین خلاقیت داشتن و دختر یا پسر بودن، دانلود مقاله درمورد بررسی میزان ارتباط بین خلاقیت داشتن و جنسیت دانشجویان، میزان ارتباط بین هوش انسان و خلق اثار جدید و نو